Vergroot jouw psychologische flexibiliteit!

Ben jij de eerste docent op jouw school, die het traject hoogsensitieve docent in balans aanvraagt? Dan krijg je 50% korting! 

Hoogsensitieve docenten in balans 

Coaching on the job is voor docenten, die merken dat het regelmatig net iets te veel is, docenten die van vakantie naar vakantie leven en niet meer genieten van de dagelijkse taken. Om echte langdurige uitval te voorkomen zetten we in op ruimte creëren en leven volgens kernwaarden. Uit onderzoek van Esther Bergsma (2019) blijkt dat factoren als zingeving, een goede sfeer en genoeg vrije tijd de belangrijkste factoren voor hoogsensitieve personen zijn, die het werkgeluk bepalen. (E.Bergsma, 2019). 


Coaching on the job

Doordat we zo druk zijn met werken volgens de regels en verwachtingen, zien we vaak niet meer wat er werkelijk toe doet. In het coaching on the job traject gaan we aan de slag om weer bij jouw eigen kernwaarden te komen. Waarvan krijg jij een glimlach op jouw gezicht en gaat jouw hart sneller kloppen?

Daarnaast creëren we ruimte in jouw leven door anders met (negatieve) gedachten en gevoelens om te gaan. De ruimte, die ontstaat, ga jij vervolgens wijden aan de dingen die er voor jou toe doen. Om te ervaren hoe de werkdag voor jou 'werkt' als hoogsensitief persoon, loop ik met jou mee. Het doel is om bewuster keuzes te leren maken die in overeenstemming zijn met jouw kernwaarden, je wordt veerkrachtiger, doordat je flexibeler om leert gaan met gedachten en gevoelens. 


Het traject

We beginnen met een kennismaking, als het klikt starten we het traject. In het eerste gesprek onderzoeken we jouw kernwaarden. We maken een afspraak om mee te lopen, daarna volgen nog 7 tot 10 gesprekken van 60 minuten, waarbij jij aan de slag gaat met oefeningen om te bepalen wat voor jou belangrijk is in het leven. Metaforen, oefeningen en inzichten helpen om ruimte in jouw hoofd te maken. We zetten op deze manier direct kleine stappen in de juiste richting. 


Neem contact met mij op voor een kennismaking.
[email protected]

Mijn docentenhart

Al sinds ik 20 ben weet ik dat ik hooggevoelig ben. Vermoeidheid en klachten als migraine hoorden bij mijn leven. Ik wist wanneer ik teveel had gedaan en mijn lichaam trapte dan als vanzelf op de rem. Toch kon ik genieten ik van het meest geweldige beroep dat er is: docent! Tijdens een schooljaar deed ik geen 'gekke dingen' zoals uitgaan tot laat of meerdere afspraken in het weekend maken. Dat bewaarde ik voor de zomervakantie. Die 6 weken kon ik intens genieten van eten, muziek en reizen. De 'drive voor het onderwijs' bracht mij elke september weer terug voor de klas. Docent ben ik nu ruim 20 jaar, waarvan de helft in het middelbaar en de andere helft in het hoger onderwijs. Helaas, ging ik een paar jaar geleden onderuit met een burn-out. Na twee jaar kwam ik weer langzaam terug op de werkvloer. De gesprekken met collega's bij de koffieautomaat gingen ineens over de behoefte aan meer rust en balans op het werk. Veel docenten lopen rond met klachten, die tot een burn-out kunnen leiden. Ik besloot mijn ervaring en expertise in te gaan zetten voor docenten. Als specialist hoogsensitiviteit en onderwijs heb ik de missie om het leven van de docenten in Nederland een stuk aangenamer te maken.  
Ik wil iedereen weer blij voor de klas zien staan!


Kans op een burn-out? Wat zeggen de onderzoeken?

Doordat je meer prikkels waarneemt en dieper verwerkt, ben je ook sneller moe en gevoeliger voor stress. Uit onderzoek van TNO (2023) blijkt dat met name binnen de sectoren zorg en onderwijs de laatste jaren steeds meer mensen met burn-outklachten worden gezien. Het aandeel van werkgerelateerde psychische klachten in verzuim is in deze sectoren dan ook consistent hoog. Sinds 2017 scoort zelfs 25% van alle jonge werknemers in het onderwijs positief op burn-outklachten (TNO, 2023). Het onderzoek naar werk en HSP van Esther Bergsma voegt nog toe dat 57% van de HSP’ers een burn-out hebben (E. Bergsma, 2019). Geschat wordt dat 75% van de mensen met een burn-out hoogsensitief is. Hier wordt nog onderzoek naar gedaan.
De hoogste tijd om deze cijfers terug te draaien!

 Lees ook eens dit recente onderzoek naar verband tussen hogere gevoeligheid voor prikkels en het werk als docent van Sperati et al. (2024). Ze concluderen dat hooggevoelige docenten wel degelijk een grotere kans hebben op burnout en adviseren preventieve ondersteuning om dit te voorkomen. De waardevolle talenten van hoogsensitieve docenten komen dan ook echt tot uiting in de klas.
The role of individual differences in environmental sensitivity in teachers' stress and burnout at work


NIEUW BOEK ' Schoolgids voor hoogsensitieve docenten' 

 

Ik schrijf een boek. Denk jij mee? Werk jij in het onderwijs en merk je dat je soms uit balans bent? Dan kom ik graag in gesprek met jou. In mijn boek 'Schoolgids voor hoogsensitive docenten'  deel ik de laatste wetenschappelijke kennis over prikkelgevoeligheid/hoogsensitiviteit, ik vertaal het naar de onderwijswerkvloer met als doel om hoogsensitieve docenten met plezier voor de klas te laten staan. 

 

Ieder brein werkt weer anders, dus kom ik voor mijn research graag in gesprek met (hoogsensitieve) docenten werkzaam in het basisonderwijs, middelbaar, hoger onderwijs of op een universiteit. Hoe ervaar jij jouw werk? Waar wordt jij blij van tijdens een werkdag? Welke tips zou jij willen geven aan hoogsensitieve docenten? Welke tips wil jij graag ontvangen van anderen? 

 

Help jij mee door jouw tips, ervaringen, onzekerheden en kritische vragen met mij te delen? Stuur mij een bericht of mail naar [email protected]