Antoinette Luijkx
Mijn achtergrond:
Ik begon met het verkennen van de verschillen tussen de Nederlandse en Duitse cultuur tijdens mijn studie Duitslandstudies aan de Radboud Universiteit en Westfälische Wilhelms-Universität in Münster. Na een jaar in het bedrijfsleven volgde ik mijn hart richting het onderwijs en haalde ik mijn tweedegraads en eerstegraads onderwijsbevoegdheid.
Na 8 jaar in het middelbaar onderwijs was het tijd voor een nieuwe uitdaging en ging ik als docent Duits aan de slag bij de opleiding commerciële economie en international business aan de Avans Hogeschool.
Ik haalde mijn hart op tijdens mijn college's over interculturele communicatie en ging met studenten aan de slag om te zoeken naar verbinding in plaats van verschillen met gesprekspartners bij het aangaan van contact over de grens.
Daarnaast kreeg ik de kans om mij verder te verdiepen middels onderzoek aan de Radboud Universiteit naar effectieve bedrijfscommunicatie Nederland-Duitsland en taaldidactiek. Onderstaande publicaties zijn daar het resultaat van.
Nadat ik besloot het roer om te gooien in 2022 begon ik met mijn eigen taaltrainingen en auteurschap als eigenaar van Taalua taaltrainingen, sinds 2023 zet ik mij in als
HSP-deskundige en eigenaar van Blijenderwijs voor meer kennis over HSP en neurodiversiteit in de onderwijswereld. Met een open, nieuwsgierige blik en op zoek naar verbinding in plaats van verschillen!
Mijn opleiding tot ACT coach geeft mij tools om de de psychologische flexibiliteit van o.a. docenten te vergroten.
Publicaties:
Luijkx, A., Gerritsen, M., & van Mulken, M. (2020). The effect of Dutch student errors in German business letters on German professionals. Business and Professional Communication Quarterly, 83(1), 34-56.
Luijkx, A., Gerritsen, M., & Mulken, M. V. (2022). The importance of raising teachers’ and students’ awareness of pragmatics in German second language writing: a study of the effect of grammatical and lexical errors compared to pragma-linguistic infelicities. Language awareness, 31(1), 137-154.